tirsdag den 6. maj 2014

Har du syet en jakke hos mig?


Vil du fortælle om din oplevelse?

Jeg er blevet spurgt hvor meget erfaring man skal have, hvis man godt kunne tænke sig at sy en af de klassiske quiltede jakker på en af mine workshops………

Det er et rigtig godt spørgsmål!

Kan man være helt fuldstændig nybegynder? Nej, det vil jeg ikke anbefale, for det er trods alt en stor mundfuld og en lang proces at sy en jakke.
Men kan man være sådan næsten nybegyndere, kun have lidt erfaring med puder og lettere ting og så stadig få en god oplevelse og få noget godt med hjem?
Jeg ved jeg har haft elever med meget lidt erfaring som er kommet hjem med en jakke…..men var det en ok oplevelse?? Var det for svært - for udfordrende?

Hvad kræver det egentlig?

Jeg er meget i tvivl - jeg ved at jeg kan få alle gennem proceduren, men det skal jo også være sjovt og rart undervejs. Det sidste jeg er ude efter er en knækket hals og et hak i sy-glæden.

Så hvis du har tid og lyst vil jeg meget gerne høre om din oplevelse. Hvor meget du kunne inden du syede en jakke? Fik du noget ud af det? Var det for svært eller syntes du det var ok til dit niveau?

5 kommentarer:

  1. Hej Line, jeg kan da godt fortælle lidt.. Jeg havde ikke syet ret meget før jeg mødte dig og kastede mig ud i en jakke workshop. Jeg havde fået en ældre Pfaff symaskine og havde nødtørftigt forsøgt mig med puder og en enkelt sommerhat fra Elsebeth Günther bogen - jeg gik virkelig kold i kantebåndet..
    Så jeg var meget ny, da jeg kom på din workshop. Og det var da udfordrende og det gik meget langsomt i forhold til de mere erfarne kvinder jeg var på hold med. Bare det at klippe alle lagene tog mig lang tid, fordi jeg ville gøre det så grundigt. Men jeg lærte helt utroligt meget - du tager det jo bare et skridt af gangen og forklarer grundigt (og om igen, hvis man har brug for det! ;-)). Det var virkelig lærerigt, hyggeligt og sjovt. Det er jo også helt fantastisk så mange teknikker man kommer igennem ved at sy den jakke - der er virkelig meget man kan bruge i andre projekter. Mit resultat endte med at blive rigtig godt og jeg var "hooked" - heldigvis blev der plads på syskolen, så jeg siden har syet MEGET i din kælder. :-)
    Jeg vil helt klart mene, at hvis man har lysten og tålmodighed, så kan man roligt kaste sig ud i at lære at sy en quilte jakke hos dig.
    Knus

    SvarSlet
  2. Jeg har syet en del gennem tiden, men lærte alligevel en del fine teknikker på din jakkeworkshop i Aarhus i foråret 2013 - bl.a.om quiltning og roleauer. Begge dele har jeg brugt i forbindelse med andre projekter siden. Derudover er det bare så skønt at have en hel weekend til fordybelse. Jeg synes, du var god til at tilpasse dig hver enkelt kursists niveau, så jeg vil bestemt anbefale dine workshops uanset om man har erfaring eller man kun har syet ganske lidt. Kh Mette

    SvarSlet
  3. Jeg er/var en let øvet nybegynder som, ligesom du beskriver, havde syet lidt puder, penalhuse, flagranker og andre lette sager, da jeg kom på workshop hos dig. Og jeg vil mene, at man kommer virkelig langt bare ved hjælp af dig, og en eller anden forståelse af hvordan ting mon konstrueres, hænger sammen etc. Og ved at være lidt af en finpudser/detaljeorienteret. Jeg kom tog i hvert fald hjem fra workshoppen med en følelse af at "Yes, jeg kunne godt!"
    Jeg har skrevet om min oplevelse på bloggen, måske det kunne interessere andre?
    http://midtimellem.dk/2013/02/workshop-hos-marapytta/

    SvarSlet
  4. Jeg var med på sidste workshop i Århus, og er stadig "høj" over kurset. Jet er ikke nybegynder, men min opfattelse er, at du Line er dygtig til at møde alle hvor de er. Når jeg syr nu, tænker jeg tit, "Gad vide hvordan Line ville gøre det her?". Tusind tak for alle fif, og vil til hver en tid anbefale kurser hos dig Line:-)

    SvarSlet
  5. Hej, Jeg har været på flere kurser hos dig, og startede med et jakke kursus. Jeg har syet en del, men for mange år siden. I nyere tid kun tøj til børnebørn efter gamle mønstre. Jeg var glad for jakke kurset, men fik det først perfekt da jeg syede en jakke i ensfarvet stof, så jeg kunne se teknikken. Nu går det meget lettere. Jeg har dog haft stor gavn af de optegnelser en af de andre fra kurset var så sød at dele med mig! Jeg synes måske at kursister skal overveje om det er produktet eller processen med at lære at sy en jakke. Det er altid hyggeligt med kurser hos dig, både i Aarhus og i din kælder. Det har givet mig mulighed for at lave nogen ting jeg ikke havde kunne gøre bare halvt så perfekt. Tak for det! :-)

    SvarSlet